الخريف ‏/بقلم ‏احمد ‏السبكي

(الخريف) 

هو الخريف كدا

 هل

واللا النظر  إختل

ماشي وطريقي

 صعب 

مش لاقي عندي

 حل

راحت فين

  الأوراق 

دا مفيش باين

 زراق

والورد والازهار

معدش ليه فيه

  بل

هو الخريف له باب

فين بس يا أحباب

مش لاقي اي مكان 

الزرع مالوا شل

بابعت سلام للكل

نفسي أشم الفل

وخلاص منيش

 راجع

إلا ان ربيعي هل

وكمان أشوف ميه

لو حتي في إيديه

وارجع الاقي ناس

ح.أنده وأقول أنا

 جي

أنا عقلي شت

 خلاص

فين الشتا يا ناس
 
عايز اعيش مرتاح 

وأرجع أعيش في

 الحي

وبلاش أعيش

 سواح

وأفضل هنا مرتاح 

لو اعيش علي القدره 

وأكيد ح.أشوف

 الضي

واللا انا بيه باحلم

رب العباد أعلم

ناوي في كل أدان

أدعي واقول يا

 حي

عايز أروح أدن 

وبلاش في يوم

 أركن

وأطلع أشوف

 شغلي

وأجمع ولاد الحي

وافرح وليه احزن

أصل الفرح أحسن

وتعود لنا الأفراح 

أصل الشتا كدا

 جي 

(احمد  السبكي)
مصر

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

من ‏تكون/بقلم ‏بن ‏قاقا ‏ريم

امام البحر /بقلم فريدة بن عون

اميرتي ‏/بقلم ‏الشاعر ‏حسين ‏عطاالله ‏حيدر