انا ‏المصري ‏بدون ‏بسبور/بقلم ‏محمد ‏البلاط

انا المصرى بدون بسبور
--------------------
انا المصرى بدون بسبور
الف وادور واعود ليها
ميحجزنيش جبل ولا سور
وبروحى انا افديها
خلقنى الله شكلنى
ومكنى منها وفيها
بامر مين تحرمنى يا جاهل انى اعيش فيها
انا المصرى بدون بسبور
الف وادور واعود ليها
بطبعى وشكلى انا مصرى
وشربى واكلى دا حصرى
وصبح وظهر وعصر
وكل اوقاتى صلاة فيها
مساجدها وكنائسها
ومن رجليها لرسها
دى عيشانى وبعيشها
وانا اللى بروحى بحميها
انا الجندى اللى بيدافع
وانا اللى للراية رافع
وانا اللى عنها بيترافع
وانا اللى بعمرى شريها
انا الفلاح والعامل
انا اللى كل شىء شامل
ليه الجاهل بيتعامل معيا ان انا خاين
لا بعت فى يوم ولا فرطت
ولا خدت عليها شرط
ولا بمكر انا طبعت
ولسة لعرضها صاين
انا المصرى وبسبورك ميلزمنيش
ويشهد ناسى واهلى يا حبة ريش
انا المصرى وفيها هعيش
واموت فيها متسألنيش
الف وادور واعود ليها
ميحجزنيش جبل ولا سور
وبروحى انا افديها
خلقنى الله شكلنى
ومكنى منها وفيها
بامر مين تحرمنى
يا جاهل انى اعيش فيها
شهادة الله انا بيها
وبسبورك ميلزمنيش
انا المصرى
بقلم محمد البلاط

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

همسة حب /بقلم جمال خليل جابر

بحر ‏المشاعر/بقلم ‏خالد ‏حويس

اميرتي ‏/بقلم ‏الشاعر ‏حسين ‏عطاالله ‏حيدر